Mașinile și orașele evoluează, iar noile tehnologii disponibile fac condusul mai sigur ca niciodată. Întrebarea este: Oare ne simțim cu adevărat mai în siguranță?
Robert Thomson, profesor pentru siguranța vehiculelor în cadrul Chalmers University din Gothenburg și Eva Lahti, directorul departamentului pentru asistența șoferului Volvo Cars, discută despre paradoxul siguranței.
Ca societate, devenim mai siguri?
Robert Thomson: „Cu siguranță suntem mai în siguranță. Numărul de accidente rutiere fatale este în scădere, iar numărul de persoane rănite se va diminua. Dar există atât de multe tehnologii noi și necunoscute în jurul nostru și există o diferență între siguranța percepută și siguranța reală. Ceea ce vedem în prezent sunt coliziuni mai mici și mai ușoare. În special în orașe se ajunge la răniri mai grave din cauza faptului că mai mulți bicicliști și pietoni interacționează cu vehiculele în spații mai strânse. De asemenea, oamenii au o speranță de viață mai mare, iar persoanele în vârstă sunt mai fragile și mai susceptibile pentru a fi rănite în urma unui accident.”
Cum evoluează mașinile pentru a face față acestor noi tipuri de accidente?
Eva Lahti: „Până acum siguranța se referea la reducerea pagubelor odată ce a avut loc un accident. Acum găsim modalități de a nu intra chiar în situații periculoase, denumite gestiunea riscului sau soluții pentru siguranța activă, realizate într-un mod care nu este invaziv. Acum, fiecare Volvo cumpărat este echipat cu sistemul City Safety. Frânarea automată de urgență și controlul direcției ajută la evitarea coliziunilor cu alte vehicule, precum și bicicliști, pietoni și chiar animale mari. "
Există un echilibru între tehnologie și comportamentul șoferului?
Robert Thomson: „Nu cred că gândim social când suntem în mașină. Când intervievez oameni care au fost implicați într-un accident, ei spun întotdeauna „Sunt un șofer sigur”. Problema este întotdeauna cealaltă persoană. Trebuie să arătăm că dacă te comporți corect și ceilalți se comportă corect, iar atunci toată lumea beneficiază. Nu dețineți drumul, trebuie să îl împărțiți, trebuie să fiți conștienți de ceea ce vă înconjoară."
Cum puteți monitoriza comportamentul șoferului?
Eva Lahti: „Vom introduce camere de luat vederi și monitorizare a șoferului care nu vor avea în vedere doar modul de schimbare a direcției, ci și privirea șoferului și postura sa pentru a recunoaște dacă șoferul este somnolent sau sub influența alcoolului sau a drogurilor. Și dacă sistemul detectează că șoferul nu ar trebui să conducă mașina, acesta îi va avertiza. Aceasta este doar un sistem de monitorizare a șoferului în timp real - nu vom înregistra informațiile și nu le vom trimite nicăieri. Important de reținut este că aceasta nu este o supraveghere a șoferului. ”
Cât de mare este problema distragerii șoferului?
Eva Lahti: „La Volvo Cars, spunem că tu, în calitate de șofer, ești întotdeauna responsabil pentru conducerea mașinii și acesta ar trebui să fie principalul tău focus. Nu ar trebui să te uiți în altă parte. Dar știm că nu funcționează întotdeauna așa. Oamenii aruncă o privire scurtă către panoul de bord, spre afișajul central, spre oglinda retrovizoare. Și privirile sunt OK, atât timp cât focusul principal este pe drum.
Problema este că, odată cu existența sistemelor de asistență în mașini, este ușor să ai încredere prea mare în mașină. S-ar putea să te gândești, „mașina se conduce singură, așa că pot verifica e-mailuri sau modifica destinația pe hartă”, dar de fapt nu este niciodată OK să faci asta - deși ai activat modul asistat și mașina te ajută să o conduci și să păstrezi o distanță sigură față de mașina din față. Există multe discuții despre mașinile autonome și conducerea automată, dar, pentru a fi clar, nu există astăzi mașini automate.”
Robert Thomson: „Când conduci, te uiți la drum doar 85% din timp. Ce se întâmplă în restul de 15%? Trebuie să ne dăm seama cum facem ca un om care se plictisește ușor și poate să fie distras, să ajungă la destinație în siguranță. Ceea ce observ și o vedem și în cercetările noastre, este că oamenii se joacă cu telefoanele mobile - mai ales pe autostradă - vorbesc cu oamenii de lângă ei, mănâncă și beau. Aceste sarcini secundare pot fi periculoase. ”
Care sunt avantajele societății ca urmare a reducerii numărului de coliziuni?
Robert Thomson: „Lucrul pe care îl uităm de multe ori este că persoanele participante la trafic sunt afectate de comportamentul nostru. Nu le știm numele, nu le vom mai întâlni niciodată, dar dacă facem alegerea greșită, avem o mare influență asupra celorlalți. Dacă faci un accident, este posibil să nu rănești grav pe nimeni, dar ai deranjat traficul din jurul tău și acest lucru are un impact asupra societății. Încetinirea unui autobuz ca urmare a unui accident, de exemplu, a însemnat că oamenii au întârziat la muncă și un medic nu a putut ajunge în sala de operații, astfel încât declanșarea unui mic accident poate avea consecințe sociale enorme. "